Zła jakość powietrza to problem, który występuje nie tylko w naszych domach i mieszkaniach, lecz także zakładach pracy. Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy można kupić oczyszczacz na firmę i wliczyć to w koszty prowadzenia działalności.
Nasza odpowiedź brzmi: teoretycznie tak, ale konieczne będzie przemyślane uzasadnienie potrzeby zakupu oczyszczacza i przygotowanie się na to, że urzędnik może podważyć wpływ urządzenia na wysokość uzyskiwanych przychodów.
Kiedy oczyszczacz powietrza na firmę można zaliczyć do kosztów działalności
Kupno oczyszczacza powietrza można wliczyć do kosztów prowadzenia działalności w pewnych sytuacjach. Zgodnie z przepisami na firmę można nabywać rzeczy, które są niezbędne do jej funkcjonowania. Urząd Skarbowy nie ma podstaw do podważenia odliczenia VAT za zakup oczyszczacza powietrza na firmę w dwóch sytuacjach:
- Działalność przedsiębiorstwa jest związana z branżą oczyszczaczy powietrza.
- Działalność przedsiębiorstwa wiąże się z emisją zanieczyszczeń powietrza, które mogą negatywnie wpływać na zdrowie pracowników i które można usunąć przy pomocy oczyszczacza.
Oczyszczacz powietrza w kosztach firmy w innych sytuacjach
Czy jeżeli firma nie działa w branży oczyszczaczowej, a jej działalność nie powoduje emisji zanieczyszczeń powietrza, to odliczenie VAT-u za zakup oczyszczacza jest niemożliwe? Niezupełnie. Jak pokazuje praktyka, wiele zależy tutaj od umiejętnego uzasadnienia konieczności obecności oczyszczacza w firmie oraz od podejścia urzędników.
Casus nr 1: oczyszczacz z funkcją nawilżania dla informatyka
Pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zakupu oczyszczaczo-nawilżacza. Zostało ono wydane na wniosek informatyka, który poprosił o interpretację przepisów prawa podatkowego.
Wnioskodawca chciał kupić na firmę oczyszczacz z funkcją nawilżania powietrza. Uzasadnił to tym, że nawilżacz pomaga zapobiegać chorobom oczu, spowodowanym długotrwałą pracą przed komputerem.
Zwrócił też uwagę na to, że obecność takiego urządzenia w biurze pozwoli ograniczyć częstotliwość zwolnień lekarskich i wpisuje się w obowiązek zapewnienia pracownikom komfortowych i zdrowych warunków w miejscu pracy.
Wydający decyzję przychylił się do wniosku. W piśmie zwrócił uwagę na fakt, że jeśli danego zakupu nie można jednoznacznie zaliczyć do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub z niej wyłączyć, to:
(…) należy natomiast zbadać celowość wydatku, tj. istnienie związku przyczynowego między jego poniesieniem a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.
Pismo z dnia 24 sierpnia 2017 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-1.4011.110.2017.1.AM
Casus nr 2: oczyszczacze i maski do firmy i do użytku prywatnego pracowników
Kolejny przykład to Pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 czerwca 2017 r. W tym przypadku z prośbą o interpretację przepisów zwróciła się spółka, która prowadzi działalność gospodarczą w branży informatycznej. Wątpliwości dotyczyły możliwości zakupu na firmę:
- masek antysmogowych i filtrów do nich,
- oczyszczaczy powietrza i filtrów, które miały działać w zakładzie pracy,
- oczyszczaczy powietrza oraz filtrów, które zostały nieodpłatnie przekazane pracownikom do użytku domowego.
Swoją decyzję o zakupie wnioskodawca uzasadnił złą jakością powietrza w mieście i jej wpływem na zdrowie pracowników oraz redukcją liczby zwolnień lekarskich dzięki oczyszczaczom i maskom antysmogowym.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie zgodził się z wliczeniem w koszty prowadzenia działalności wyłącznie oczyszczaczy i filtrów, które zostały przekazane pracownikom do użytku domowego. Zaliczenie do tej kategorii masek oraz oczyszczaczy zakupionych do zakładu pracy uznał za prawidłowe.
Casus nr 3: oczyszczacz powietrza dla twórcy treści wideo
Trzeci przypadek dowodzi jednak tego, że nie zawsze decyzja urzędu jest pozytywna dla przedsiębiorcy. Twórca treści wideo przeznaczonych na strony internetowe zwrócił się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z prośbą o opinię na temat możliwości zaliczenia do kosztów prowadzonej działalności wydatków związanych z kupnem oczyszczacza powietrza. Potrzebę nabycia takiego sprzętu uzasadnił:
- Złym wpływem zanieczyszczeń takich jak kurz i dym na stan sprzętu komputerowego. Zakup oczyszczacza umożliwiłby zatem przedłużenie jego żywotności i rzadsze serwisowanie.
- Chorowaniem na astmę, która nie sprzyja długiej pracy przy komputerze przy złej jakości powietrza.
Zgodnie z zapewnieniem wnioskodawcy urządzenie miałoby być wykorzystywane jedynie w miejscu pracy. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał jednak decyzję odmowną w sprawie możliwości zaliczenia zakupu sprzętu do kosztów uzyskania przychodu.
W jego opinii „związek pomiędzy wydatkiem na zakup oczyszczacza powietrza, a przychodem (…) jest zbyt odległy i warunkowy, aby mógł spełniać wymogi określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.
Warto jednak zauważyć, że wydający decyzję w swoim uzasadnieniu zwrócił uwagę na fakt, że przedsiębiorca wykonuje działalność we własnym mieszkaniu, w części wydzielonej do celów służbowych. Zakupiony oczyszczacz byłby zatem wykorzystywany do oczyszczania powietrza w miejscu zamieszkania.
Wnioski
Podsumowując, niezbyt precyzyjne przepisy sprawiają, że zakup oczyszczacza powietrza na firmę może spotkać się ze sprzeciwem urzędników. Jednak zważywszy na przedstawione tutaj interpretacje istnieją duże szanse na to, że odwołanie od wydanej decyzji może przynieść sukces.
Warto pamiętać, że w sezonie grzewczym jakość powietrza jest zła na terenie większości kraju, a zanieczyszczenia wpływają negatywnie na pracowników każdej branży.
Oczyszczacz powietrza do biura to dobra inwestycja
Oczyszczacz powietrza na firmę to inwestycja w zdrowie własne oraz swoich pracowników. Troska o dobrą jakość powietrza pozwala ograniczyć ryzyko wielu chorób, które wymuszają pobyt na zwolnieniu lekarskim. Oczyszczacz zapobiega m.in.:
- częstym i przedłużającym się infekcjom dróg oddechowych, spowodowanym zaburzeniem funkcji obronnych organizmu przez smog,
- reakcjom uczuleniowym u osób zmagających się z alergią oddechową,
- nasileniu objawów astmy, do których może dojść na skutek kontaktu np. z alergenami lub drażniącymi zapachami,
- problemom skórnym, w tym zaostrzeniu objawów atopowego zapalenia skóry,
- zawałom i udarom – według lekarzy ze Śląskiego Centrum Chorób Serca w smogowe dni liczba tych pierwszych wzrasta o 12%, a drugich o 16%.
Przy niskiej wilgotności warto przyda się także nawilżacz powietrza do biura.
Więcej na ten temat napisaliśmy w artykule: Nawilżacz powietrza do biura. 5 zalet nawilżonego powietrza.
3 najważniejsze cechy dobrego oczyszczacza powietrza do biura
Podczas wyboru oczyszczacza powietrza do biura należy przestrzegać tych samych zasad, co w trakcie zakupu urządzenia do domu. Najważniejsze są zatem:
- Odpowiednia wydajność oczyszczania, która umożliwi obsłużenie pomieszczenia docelowego. W przypadku biur jedno- lub dwuosobowych dobrym wyborem będzie Klarta Forste 4, której maks. powierzchnia pracy to 40 m2. Do dużych pomieszczeń firmowych polecamy oczyszczacz Klarta Stor 2, który dzięki swojej wysokiej wydajności obsłuży wnętrze o powierzchni do 80 m2.
- Obecność skutecznych technologii oczyszczania. Podstawę dobrego oczyszczacza stanowią filtr HEPA, który usuwa m.in. pyły zawieszone, alergeny, bakterie i wirusy oraz filtr węglowy, bezkonkurencyjny w walce z zanieczyszczeniami gazowymi. Dobrym wsparciem dla nich są filtr wstępny i jonizator plazmowy. Właśnie takie technologie wykorzystują nasze oczyszczacze.
- Solidny tryb automatyczny. Skraca czas ekspozycji na zanieczyszczenia i zapewnia komfort. W oczyszczaczach Klarta obecne są aż 3 tryby automatyczne i precyzyjne, laserowe mierniki pyłu zawieszonego PM2,5.
Inne parametry, które warto wziąć pod uwagę, to głośność pracy, koszty użytkowania, sposób sterowania i design.
Źródła
- Pismo z dnia 24 sierpnia 2017 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-3.4011.106.2017.2.TW, sip.lex.pl.
- Pismo z dnia 19 czerwca 2017 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-1.4011.110.2017.1.AM, sip.lex.pl.
- Pismo z dnia 19 czerwca 2017 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-1.4011.475.2024.2.AC, eureka.mf.gov.pl.
- Katarzyna Kojzar, Lekarze ze Śląskiego Centrum Chorób Serca: smog powoduje zawały i udary mózgu, smoglab.pl